HOME  |  TOLERABLE  |  ELISABETH  |  VARIANTEN VAREN

WERF  |  HERGEBRUIK  |  FOTODUMP  |  INFO  |  CONTACT  |  LINKS

 

 

Naast de Tolerable hadden we nog een groot aantal schippers in de familie, en ook daar kon ik  regelmatig eens "opstappen". Omdat ik na schooltijd en tijdens de vakanties altijd wel aan of op het water rondhing leerde ik ook nog een hoop schippers kennen van de toen nog uitgebreide "Brugse vloot". Tijdens een Tolerable-reis naar Marquette liep ik zo de eigenaars van de Elisabeth tegen het lijf. Zij voeren in tegenstelling tot de Tolerable vaak een stuk verder Frankrijk en Nederland in. Toen ik op een dag door hen gevraagd werd of ik zin had om mee te varen van Zandvoorde naar Pont Sainte Maxence, kon ik dat natuurlijk niet afslaan. Het was de eerste kennismaking met het canal du Nord en de Oise voor mij. Ik zou er later nog terugkomen met de Elisabeth, op weg van Gent naar Aubervillers, een voorstad van Parijs.  En natuurlijk kon ik wel vaker mee op kortere reisjes, toen de Tolerable er al lang niet meer was.......

                                                                                                                                                                                                                            foto: R. Intveen

 

De Elisabeth werd in 1963 gebouwd op de scheepswerf  Van Garsse te Moerbeke Waas. Voor de voortstuwing werd toen gekozen voor een motor van Belgische makelij. Een ABC MDX van 225 pk. Die motor staat er nu -meer dan veertig jaar later- nog steeds in en werkt nog altijd naar behoren.

ABC bouwt hoofdzakelijk traaglopende motoren. Voordeel is een meestal langere levensduur, immers elke omwenteling betekent slijtage, en daar maakt een traagloper er nu eenmaal minder van.

Nadelen zijn dan weer dat deze motoren nogal groot uitvallen en - zeker in het geval van de driecylinder op de Elisabeth - nogal hard trillen. Bij een beetje doordraaien kwam de huisraad nogal eens uit de kast gedonderd.  Het geluid van dit soort motoren is dan weer erg herkenbaar en roept vaak iets nostalgisch op bij vele (ex) schippers. Ik wil het u hier dan ook niet onthouden.

 

  abc.jpg (105160 bytes)  
 

  Oorspronkelijk was de Elisabeth uitgerust met een houten friese luikenkap die later vervangen werd door  "wegwaailuiken", toen ook de den verhoogd werd om wat meer kubieke meters ruiminhoud te krijgen. Dit laatste is vooral van belang bij het laden van lichte goederen. Later werd ook nog de buikdenning in hardhout vervangen door een stalen "laadvloer". Makkelijker in het onderhoud, maar vooral ook meer Bobcat-bestendig. Deze mini schopladers werden toen al vrij veel ingezet bij het lossen, en wilden nogal eens wat planken in de vernieling rijden.

Voor de rest is de Elisabeth redelijk in zijn oorspronkelijke staat gebleven.

 

  Elisabeth te Havrincourt Sluis Havrincourt Onderweg naar Aubervillers  

 

 

  Lossen te Aubervillers

 

Werf Veurne

 

 
  Roeselare Lossen Schelde-Rijn kanaal  
       
 

Eind 2006 werd het schip verkocht en verdween zo ook uit de actieve vloot, om tentoonstellingsruimte te worden.

 

Jaren terug hadden de eigenaars van de Elisabeth nog een schip, de Yzer. Ze deden toen met elk schip beurtelings een reis, terwijl de andere op toerbeurt lag bij de schippersbeurs. Het schip werd verkocht naar Frankrijk waar het weer de eerste naam terugkreeg: Louise.

Regelmatig zie ik het schip tijdens onze vakanties nog eens terug, en daar word je niet echt blij van.

Hopelijk komt het met de Elisabeth niet zo ver. Al is er voor de Yzer -pardon, Louise- ook weer wat hoop. Vorig jaar kreeg het schip een nieuwe eigenaar die in ieder geval vol enthousiasme aan de restauratie begonnen is.

 

  De Yzer, nog onder de eerste naam Louise. Postkaart van rond 1965 op het toen pas geopende canal du Nord Omstreeks 2003, te Melun. 2007, Champagne sur Seine. Er is weer een begin gemaakt aan de restauratie  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HOME  |  TOLERABLE  |  ELISABETH  |  VARIANTEN VAREN

WERF  |  HERGEBRUIK  |  FOTODUMP  |  INFO  |  CONTACT  |  LINKS