Helaas, het is niet anders, maar het aantal spitsen in de actieve vloot neemt jaar na jaar af. Veel schippers bereiken de pensioenleeftijd en verkopen hun schip. In het beste geval blijft het nog in de vaart of wordt het onderdeel van een koppelverband. Maar een veel groter deel wordt omgebouwd tot woonschip, passagierschip, discotheek of iets in die trant..... Bij sommige schepen is na de verbouwing nog goed het verleden als vrachtschip te herkennen, anderen worden zo grondig onder handen genomen dat je er nog nauwelijks een schip in herkent. Veel nieuwe eigenaars hebben weinig of geen band met de scheepvaart en onderschatten nogal eens de aanpassingen die moeten gebeuren om op een ex-vrachtschip te kunnen leven zoals in een huis aan de wal. Veel "projecten" worden dan ook halverwege stilgelegd omdat het budget toch ontoereikend blijkt of het vele werk niet meer te overzien valt. Na verloop van tijd wordt er nog nauwelijks naar het schip omgekeken en ligt het langzaam te verkommeren. Wie het wel voor elkaar krijgt kan dan op zoek naar een al dan niet legale ligplaats. Veel gemeentebesturen en waterwegbeheerders staan niet meteen te springen om woon- of horecaschepen toe te laten, en waar ze welkom zijn stelt men meestal vrij strenge eisen of moet een "bergingswaarborg" betaald worden. Uit het verleden hebben ze namelijk ook geleerd dat de eigenaar van een gezonken schip vaak ineens van de aardbodem verdwenen blijkt. Maar ik wil niet gezegd hebben dat alle woonschepen er triest en verwaarloosd uitzien, een groot deel ziet er wel goed uit en er zitten ook regelmatig prachtexemplaren bij. Maar hoe mooi ook, ik zie ze nog steeds het liefst vracht varen........ |
|||
|
|||
......zoals deze Haro II die als voorste schip dient in een koppelverband. Veel spitsenschippers willen ook wel wat extra laadvermogen, maar vergroten is uitgesloten als je de kleinere kanalen wil blijven bevaren. Om die reden wordt vaak gekozen om een tweede schip bij te nemen en dit op groot vaarwater te gaan duwen. Het gekoppeld varen is immers voordeliger naar brandstofverbruik toe dan de twee schepen apart te varen, en je hebt er ook geen extra personeel voor nodig. Voor het invaren van kanalen op spitsenmaat worden de schepen ontkoppeld en elk appart tot op hun bestemming gevaren. |
|||
Deze Why Not heeft in tegenstelling tot de Haro II hierboven wel nog de stuurhut overeind staan. Om het zicht wat te verbeteren wordt deze vaak platgelegd, of zelfs helemaal verwijderd, zodat men een ruim achterdek bekomt voor het plaatsen van de koppellieren en bolders. De Why Not ziet er in ieder geval nog geschikter uit om zelfstandig te varen dan het exemplaar hierboven. |
|||
|
|||
Deze pousseur, de combinatie Levkas-Chrismar is alvast van de oorspronkelijke bedoeling afgeweken en komt nooit meer op echt spitsenvaarwater. De afmetingen voldoen nog wel, en de Chrismar kan nog perfect alleen varen, maar de Levkas blijft bij de eerte echt lage brug gewoon steken. Om een goed zicht te verkrijgen is er namelijk een stuurhut bovenop de roef gekomen. Veel pouseurschippers verkiezen uiteraard de grotere vaarwegen zodat er zo weinig mogelijk moet aan- en afgekoppeld worden, en duiken alleen nog de kleine kanalen in als het werkaanbod elders te klein is. |
|||
|
|||
Deze Caraïbes ( ex Fide Deo ) is bij Plaquet ontdaan van het volledige achterschip en daarmee een echte duwbak geworden. De kont wordt zo vierkant als mogelijk, waarmee men nog wat extra laadvermogen wint. Ook het duwende schip krijgt een "platte" kop waardoor het geheel mooi bij elkaar aansluit. Een andere variant hierop is een uitsparing in het achterschip van de duwbak waar de kop van het duwende schip net in past. Omdat de Caraïbes van oorsprong een 47 meter spits was, krijgt dit duwstel ook nog eens een scherpere kop dan gebruikelijk. |
|||
Het achterschip ziet er wat minder verzorgd uit. De bedoeling was dat men het zou gaan ombouwen tot een zogenaamde "micro-pousseur", een kleine duwboot dus. Maar naar het schijnt is dit nog steeds niet gebeurd. Het "ding" is in ieder geval richting Frankrijk vertrokken. Achterop is nog een oudere ex naam te vinden, Frisiana uit Sneek. |
|||
Anno 2013 ligt de ex Frisiana omgebouwd en wel te Harelbeke. Best wel wat aan gebeurd en daarom des te vreemder dat het schip al een hele poos werkloos tegen de kant ligt. |
|||
Zo ziet een micro pousseur in actie er dus uit. Echt door het water snijden doet het niet. Bij deze Fabiola heeft men dan ook nog eens een "volle" spitsenkont gebruikt die ook nog een golf water met zich meetrekt. Zeeziektepillen bij de hand houden dus als je deze golvenmaker tegenkomt. |
|||
|
|||
Deze spitsen zijn ook helemaal gedegradeerd tot duwbak. Ze zijn in gebruik voor het transport van groenafval en compost tussen onder andere Pont a Vendin en Havrincourt. Er wordt niet al te voorzichtig meer mee omgesprongen, en echt recht hoeft het allemaal niet te liggen. De kimmen zullen er niet al te best meer uit zien als er regelmatig zo langs sluis- en kademuren geschuurd wordt. Deze "bakken" zitten dan ook meestal in hun laatste fase voor de sloop en worden werkelijk opgevaren. |
|||
|
|||
Ook in de tankvaart heeft men het duwen ingevoerd, zoals de Mirab en de Bahrein hier demonstreren. Deze schepen waren oorspronkelijk eigendom van de rederij "Union Normande" die later opgegaan is in CFT, de Compagnie Fluviale des Transports. Wie de vlootlijst van deze laatste erbij neemt ziet dat de spitsen vrijwel allemaal verdwenen zijn..... |
|||
......Om voor een ander soort hergebruik te dienen. De middenschepen varen misschien nog wel ergens rond, Maar kop en kont van de Mirab en de Pirate zijn ondertussen al lang door de shredder geduwd. Van de Bahrein geen spoor, maar je kan er vrij zeker van zijn dat die hetzelfde lot onderging. |
|||
Deze spits van de firma Fehr is omgebouwd tot zelflosser. In het ruim werden een aantal trechters gebouwd waar een transportband onderdoor loopt. Door simpelweg een paar schuiven open te trekken valt de lading zand of granulaten op de transportband die op de kop van het schip buiten komt en daar aansluiting vindt op een walinstallatie. Doordat de lading toch een stuk hoger ligt dan in een gewone spits kan je je afvragen of het niet een beetje een rank geval wordt. |
|||
Deze is uitgevaren, maar doet nog dienst als bunkerstation te St Jean de Losne. Ooit vond je overal zulke bunkerstations, zelfs op de kleinere kanalen. Maar de inkrimpende vloot speelt ook hen parten. Neem daarbij ook nog eens de steeds strenger wordende millieuregels en je kan al raden dat dit soort opslag in een oude spits steeds moeilijker zal worden. Je ziet dan ook steeds meer dat het bunkeren gewoon met de vrachtwagen gebeurt. |
|||
Ook uitgevaren is deze Irene, maar omdat de eigenaars liever aan boord bleven wonen dan in een huis aan de wal is het schip wat omgebouwd. Het is ook hier en daar wat vol komen te staan. Bloempotten, schotelantennes konijnenhokken terras met complete tuinset en afdak, extra ingang naar het ruim annex woning. Kortom alles wat tijdens een varend bestaan hopeloos in de weg staat of ligt is, nu het eindelijk kan, aan boord gehaald. |
|||
Nog een woonschip. Eén van de zovelen die zorgen dat woonschepen in het algemeen een niet zo beste reputatie hebben. Al is de verbouwing hier nog vrij beperkt gebleven en heeft men toch de moeite genomen om de patrijspoorten in de romp allemaal op gelijke hoogte te maken..... |
|||
.....Hier ging het al wat moeilijker, al kan het er mee te maken hebben dat dit exemplaar flink werd ingekort. Maar het blijft meevallen. Vaak genoeg zie je auto- en busramen, treinramen, peilglazen en gewone houten of kunststof huisramen ingebouwd worden. En nog het liefst allemaal door elkaar en vooral zo willekeurig mogelijk. Ik kan er geen foto van tonen, want ik heb er geen. Het doet te veel pijn aan de ogen..... |
|||
|
|||
|
|||
Deze Osaka is het bewijs dat een woonschip ook gewoon mooi kan zijn. Er is geen enkele moeite gedaan om de oorspronkelijke functie van het schip te verdoezelen en ook de potten met verf in schreeuwerige kleuren zijn dicht gebleven. Midscheeps is ook een terras gemaakt, maar dat stoort op geen enkele manier. |
|||
De Majestic kan je ook rustig tot de betere soort rekenen. Het schip is een stuk korter gemaakt en iets meer opgebouwd dan de Osaka, maar ziet er toch nog echt uit als een spits. Ook omdat men er voor gekozen heeft de nieuw gebouwde delen het zelfde uitzicht mee te geven als de oorspronkelijke salonroef. |
|||
Het leven op een woonschip is mede door de hoge vastgoedprijzen stilaan een hype aan het worden, waardoor de prijzen van reeds omgebouwde schepen al bijna net zo hard omhoog schieten. Het verschil is wel dat je met een schip dan nog maar een ligplek moet zien te versieren. Rond Parijs zijn die ligplekken al zo duur dat de verkoopprijs van een woonschip soms al voor de helft daalt als je het schip zonder ligplek koopt. Op het oude kanaal te Ronquieres zal dat allemaal nog wel meevallen, al ligt het er ook al aardig vol. |
|||
Wat ook de nodige Euro's zal kosten is een weekje gastronomisch genieten aan boord van deze luxe hotelspitsen op het canal de Bourgogne. Een formule die erg aanslaat bij rijke Amerikaanse toeristen. |
|||
Fransen met wat geld te veel kunnen dan weer een feestje geven op deze omgebouwde Napoleon tijdens een rondvaart op de Saone of Rhone. Het schip is door zijn hoge opbouw veroordeeld tot dit vaargebied, ook al ligt het hier aan de ingang van het canal de Bourgogne. Er is in ieder geval wel moeite en geld in deze verbouwing gestoken. Het blijft toch een wat vreemd zicht, een spits met superjachtallures. |
|||
De swanny V richt zich op een publiek met een wat kleiner budget. De ombouw is hier eerder een opbouw geworden en ook de gebruikte materialen zien er toch wat goedkoper uit dan op bovenstaande Napoleon. Het schip heeft als thuishaven Douai, maar de rondvaarten met eventueel eten en "bal populaire" aan boord vertrekken voornamelijk te Arleux, net voor de eerste sluis op het canal du Nord |
|||
Ze hoeven niet eens altijd te varen om er toch nog aan te verdienen. Deze Lodela is te huur als gîte op het prachtige stuk canal du Midi tussen Trebes en Carcassonne. Om het schip daar te krijgen is het uiteraard wel ingekort tot dertig meter. |
|||
Een nieuwe functie is ook niet altijd de redding......... |
|||
|
|||
HOME | TOLERABLE | ELISABETH | VARIANTEN | VAREN WERF | HERGEBRUIK | FOTODUMP | INFO | CONTACT | LINKS
|